آرشیو آبان ماه 1399

تكنولوژِي روز

۴۳ بازديد

پيش از هرچيزي لازم است با مفهوم كلمه سئو آشنا شويم. سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معني بهينه سازي براي موتورهاي جستجوگر است.  سئو به طور دقيق تر به معني مهار و تغيير نتايج گوگل هم هست؛ وقتي واژه يا عبارتي را در گوگل وارد ميكنيد، يك سري نتايج به شما پرتو ديتا ميشود. حال كه اگر ساختار و محتواي سايت شما براي گوگل قابل درك باشد، ميتوانيد با يك سري تكنيك ها و بهينه سازي ها كاري كنيد كه با جستجوي يك عبارت خاص، سايت شما در نتايج جستجو نما شود. براي خواندن مقالات بيشتر درمورد استراتژي سئو اينجا كليك كنيد.
 
تكينك هاي سئو بر نحوه نمايش نتايج در گوگل تاثيرگذار استالبته تمركز سئو فقط بر “موتور جستجوگر گوگل” نيست بلكه ساير موتورهاي جستجو مثل بينگ يا ياهو هم شامل فعاليت‌هاي اين تخصص خواهند بود. با اين هستي به انگيزه نفوذ و همه‌گير بودن گوگل و تسخير بازار بزرگواري از جستجوها در سراسر گيتي توسط آن، عمده تمركز و فعاليت‌هاي ما در سئو نيز به اين موتور جستجوگر برگزيدن خواهد داشت.
اگر به تعقيب تعاريف دقيق و تجربي از مفهوم سئو هستيد توصيه مي‌كنيم به صفحه سئو چيست در
اولين گام در سئو، پروا به اهداف تجاري استتكنيك‌هاي سئو كلاه سفيد، شيوه‎‌اي براي مهار برخي نتايج در موتورهاي جستجو است اما مطمئنا سئو، به انفرادي نمي‌تواند قصد بازرگاني يك كمپاني باشد. هيچ شركتي بي درنگ پس از آغاز به شغل نبايد منظور تجاري‌اش را رتبه گرفتن روي يك ليست بلندبالا از كلمات كليدي قرار دهد.
با اين حال سئو مي‌تواند تاثير مستقيمي بر روي اهداف تجاري يك كمپاني داشته باشد. بياييد با يك مثال، كارايي “اهداف تجاري” روي سئو را رسيدگي كنيم. فرضا يك فروشگاه لوازم ورزشي را در نظر بگيريد. هدف بازرگاني صحيح براي اين فروشگاه احتمالا “رشد فروش آنلاين محصولات” و “دستيابي به مخاطبان گزينش شده در فضاي وب” خواهد بود.

استراتژي سئو در ۱۱ گام در سال 2020 - طراحي وب سايت اصفهان
هدف بازرگاني اين كسب‌و‌كار “افزايش فروش محصولات” خارج از محدوده فيزيكي اين فروشگاه است. با اين شرايط، صاحبان فروشگاه كوشش مي‌كنند الي با پيدا كردن طيف وسيعتري از مخاطبان، محصولات اكثريت را هم به فروش برسانند. براي اين هدف فعاليت‌هاي بازاريابي‌اي كه به يافتن مخاطبان جديد كمك كند؛ مثل افزايش “آگاهي از برند” مي‌تواند به شدت راهگشا باشد.
گام دوم، اهداف بازاريابي خويش را مشخص كنيدبعد از اينكه كاركرد سئو را شناختيم و اهداف تجاري كسب‌و‌كار را نيز پيدا كرديم به سراغ اهداف بازاريابي مي‌رويم. در اين مرحله مهم‌ترين فعاليت‌هايي كه به شناخت بهتر برند ما توسط مشتري منجر مي‌شود را پيگيري مي‌كنيم. سه منظور اصلي بازاريابي؛ شامل “ايجاد اخطار از برند” ، “افزايش ورودي‌هاي قيف فروش” و “ترغيب مشتريان بالقوه به خريد” مواردي هستند كه مستقيما با سئو (كه يك شيوه بازاريابي محسوب مي‌شود) در وابستگي هستند.
مسير تعيين اهداف برند و كارايي سئو بر آندر ادامه هريك از آنها را به شما معرفي مي‌كنيم.
1- ايجاد اخطار از برندما مشتاق ديده شدن هرچه اغلب هستيم. هرچقدر شمار كساني كه اسم برند ما و كار و جنبش ما را مي‌شناسند بيشتر باشد، طبيعتا احتمال فروش محصولات‌مان نيز بالاتر خواهد رفت. اگر اولين بار باشد كه اسم يك فرآورده را مي‌شنويد شايستن اينكه آن را بخريد زياد مختصر است. ولي فرض كنيد چندين و چندبار نام يك برند به گوشتان خورده يا در نتايج مختلفي از جستجوها آن را ديده باشيد! در اين چهره پس از مراجعه به يك فروشگاه فيزيكي يا آنلاين، اولين محصولي كه از لابلاي اسم برندهاي مختلف گزينش مي‌كنيد احتمالا همان برند پرآوازه‌اي خواهد بود كه بارها آن را ديده‌ايد.
با اين تفاسير، برپايي اخطار از برند در جامعه، يك قصد بازاريابي خوب تلقي مي‌شود. اينجاست كه پاي سئو به كسب‌و‌كار شما مفتوح مي‌شود و مي‌تواند در رسيدن به اين هدف بازاريابي به شما كمك كند. در پيوسته رشته مقالات سئو كلاه سفيد در ارتباط با روش كارايي سئو در ايجاد آگاهانيدن از برند بيشتر توضيح خواهيم داد.
2- افزايش ورودي‌هاي قيف فروشكدام فروشنده از شلوغ شدن فروشگاه‌ش ناراضي مي‎‌شود! احتمالا اگر فروشنده محصولاتي عمومي يا حتي تخصصي باشيد از اينكه مشتريان نهفته اكثريت به سراغ شما بيايند دلشاد خواهيد شد. اين افزايش ورودي‌ها به شما كمك مي‌كند تا تعداد اكثريت از آنها را به مشتريان پاياني تبديل كنيد، شماري از آنها را در خريد محصولات مورد نظرشان راهبري كنيد و يا حتي اطلاعات تماس آنها را جمع‌آوري و براي اطلاع رساني هاي بعدي به پيشه بگيريد. به عبارت ساده‌تر، شما با شيوه هاي گوناگون بازاريابي از اين سرمايه به احسان در جهت تعامل و فروش اغلب استفاده مي‌كنيد.
سئو يكتا از بهترين راهكارها براي افزايش ورودي هاي قيف فروش شما است.3- ترغيب مشتريان نهفته به خريدبعنوان صاحب يك كسب‌و‌كار ما دوست داريم افرادي كه گرايش دارند از ما خريد كنند را جذب، پژوهش كلمه كليدي دسته بندي و تبديل به مشتريان وفادار كنيم. راهبرد سئو، مجموعه‌اي از تاكتيك‌هاييست كه با رساندن شما به رتبه‌هاي بالاتر روي كلمات كليدي در موتورهاي جستجوگر يا كمك به شما در مهار نتايج جستجوها در نهايت دستيابي به اهداف بازاريابي و اهداف بازرگاني را ميسر خواهد كرد.
اگر بعنوان يك متخصص يا مشاور سئو فعاليت مي‌كنيد بايد نسبت به اين اهداف هشدار كامل داشته باشيد و بدانيد كه هركدام از تكنيك هاي سئو كلاه سفيد كه كاربرد مي‌كنيد چطور به اهداف بازاريابي و تجاري يك شركت كمك خواهد كرد.
پيش از هر اقدام در زمينه سئو، درباره اهداف بازرگاني و اهداف بازاريابي آن كسب و كار از خودتان سوال كنيد. در غير اينصورت فعاليت‌هاي شما كارايي درست و مستقيمي بر چيزهايي كه براي مديران و صاحبان كسب‌و‌كار اهميت دارد نخواهد گذاشت.
چرا اين سايت به سئو بيچارگي دارد؟با دستيابي به نتايجي كه از سئو حاصل مي‌شود سوداگري من چه تغييري خواهد كرد؟نتيجه‌ي كدام كار و جنبش سئو بيش از بقيه در جهت اهداف بازرگاني كمپاني است؟و …سئو بدون راهبرد بي معناستزنگ خطر!
اگر به عنوان يك متخصص سئو اين مسير را وارونه طي كنيد، با توجه به اينكه پروا كافي به اهداف بازاريابي و بازرگاني نداشته‌ايد، قراردادهاي بعدي را از دست خواهيد داد، اعتماد كارفرما را جلب نخواهيد كرد يا در بهترين حالت به يك عضو ناچيز اثر در مجموعه تبديل خواهيد شد.
گام سوم، شروع راهبرد سئودر نقطه‌ي مقابل آنچه كه گفتيم، اگر به حقيقت فعاليت‌هاي سئو را به اين اهداف گره بزنيد، مخاطبان شما اهميت پيشه شما را فهم خواهند كرد. يك استراتژي خوب، از سه مرحله مهم تشكيل شده است. عدم پروا به اين مسير و نبود استراتژي دقيق ميتواند موجب كسب كاميابي در سئو را با تاخير و يا شكست مواجه كند.
1- شناسايي كلمات كليدي كم چشم وهمچشمي با نرخ تبديل بالايكي از راهبرد هاي زياد كارآمد در سئو كه معمولا ناديده گرفته مي‌شود، كسب جايگاه براي كلماتي‌ست كه ميزان تقاضا يا جستجوي پاييني دارند.
كسب جايگاه در عباراتي كه نرخ جستجوي پاييني (بطور ميانگين در ماه) دارند، اگرچه ممكن است افزايش چشم گيري در شمردن بازديد سايت برپايي نكند، ولي همان شمار اندك را با گمان كردن بالاتري به مشتري تبديل خواهد كرد. در اين مرحله رقابت ساده‌تر بوده و نتايج توسط آمده زيربناي احسان براي مراحل بعدي كار برپايي ميكند.
فرضا اگر عبارتي طولاني مثل “لباس ورزشي با توانايي چاپ” توسط كاربران جستجو شده و فروشگاه لوازم ورزشي ما تنها سايتي باشد كه به آن پرداخته است، احتمالا اغلب جستجوكنندگان اين عبارت در نهايت از ما خريد كرده و به مشتري تبديل خواهند شد.
2- قصد گيري عباراتي با جستجوي بالا و قابل رقابتيكي ساير از نقاط استراتژيك سئو، پروا به عبارات كليدي ناديده گرفته شده‌ي بازار است. عبارات و كلمات كليدي‌اي كه جستجوي فوقاني دارند ولي ميزان رقابت همچنان در آنها پايين‌ است. اين گونه عبارات كه تمركز اقليت بر آنها شده در پايان مي‌توانند ترافيك سايت شما را به خوبي افزايش دهند.
براي نمونه عباراتي مشابه “لباس ورزشي تيم تراكتورسازي” يا “لباس ورزشي ايراني با كيفيت” چه بسا مثال هايي براي اين دسته از عبارات كليدي باشند كه در عين تقاضاي بالا، چشم وهمچشمي اندكي در آنها وجود دارد.
3- توليد محتوايي كه لينك‌ها و توجهات بسياري به خود جلب ميكندبعنوان يك راهبرد ناديده گرفته شده، شما مي‌توانيد به تعقيب فرآوري محتوايي باشيد كه كسان و سايت‌هاي اثرگذار را به تعامل با برند شما ترغيب كند و يا محتوايي بيافرينيد كه منجر به دريافت لينك‌هايي ارزشمند در فضاي وب شود. اين كار مايه مي‌شود كه به سرعت در نتايج جستجو رشد كرده و حتي در عبارت‌هايي با جستجو و چشم وهمچشمي بالا نيز جايگاه كسب كنيد.
 
پيش از اينكه به سراغ نمايش گذرگاه صحيح رشد سئو برويم؛ بهتر است بدانيم كه سئو چه كارهايي مي‌تواند اتمام دهد و براي چه اهدافي مناسب نيست. در نتيجه قادر خواهيم بود انتظاراتمان را از سئو مشخص كنيم.
سئو چه كارهايي مي‌تواند انجام دهد؟اگر بعنوان يك كارآزموده سئو در تيم بازاريابي يك گردآور كار و جنبش مي‌كنيد و يا مالك يك كسب‌وكار هستيد اما اطلاعي از كارهايي كه سئو به واقع مي‌تواند انجام دهد نداريد، با مشكلاتي جدي مواجه مي‌شويد.
وقتي صحبت از گردآوري راهبرد سئو باشد، منظور، مجموعه‌اي از چند تاكتيك‌ است كه كمك مي‌كنند الي اهداف بازاريابيِ گره خورده با قصد كسب‌وكار، محقق شوند. در عقيده داشته باشيد كه سئو مي‌تواند :
كاربراني كه به دنبال محتواي ارزشمند هستند را جذب كندنحوه نمايش و شناسايي برند شما در نتايج جستجو را كنترل كندبه كمك باكس‌هاي توصيه اتوماتيك و باكس جستجوهاي مانند كاربران، آنها را به سمت عبارات مشخصي هدايت كند كه به نفع برند شما باشدهرچيزي كه در صفحه نتايج جستجو (SERP) نمايش داده مي‌شود لغايت حتماً زيادي مي‌تواند بدست تاكتيك هاي سئو كنترل شود.
سئو چه كارهايي نمي‌تواند سپريدن دهد؟اگرچه اين سوال كلي بنظر مي‌رسد ولي انتظارات نابجايي كه بعضا از راهبرد سئو داريم، پاسخگويي به اين سوال را ضروري مي‌كند.
چه انتظاراتي نبايد از سئو داشته باشيمسه اشتباه يا ايمان اشتباه رايج در گويه سئو كه احتياج به توضيحات اكثريت دارند را در پيوستگي بازگو مي‌كنيم:
1- افزايش احصاء جستجوي يك عبارت خاصتكنيك‌هاي سئو نمي‌تواند مايه افزايش جستجوي عبارتي خاص بدست كاربران يا ترغيب آنها به جستجوي يك عبارت جديد در گوگل باشند.
اگر در رتبه يك نتايج جستجو قرار داريد، ويدئوي شما در صفحه نتايج جستجو نمايش ديتا مي‌شود‌، عكس ها شما در دسته جستجوي عكس ها گوگل موجود است و يا حتي يكي از وبسايت هاي صفحه نخست نتايج هم به شما لينك داده باشد، به اين معني نيست كه لزوما آمارگرفتن بازديد يا فروش بالايي خواهيد داشت.

 

در واقع سئو نمي‌تواند آمار جستجوي عبارتي كه شما در آن جايگاه كسب كرده‌ايد را افزايش دهد بلكه منظور سئو كسب جايگاه در عبارت‌هايي است كه كاربران به پيگيري جستجوي آنها هستند.
ميزان درخواست بستگي مستقيمي با كشش بازار، ظرفيت بازار و تكانه‌هاي خارجي كسب‌وكار شما (حتي در فضاي آنلاين) دارد؛ برآيند اينكه چشمداشت از سئو براي افزايش مستقيم حجم تقاضا، انتظاري نابجا خواهد بود.
2- سئو، برندينگ نيستبدون شك سئو امريست كه مي‌تواند در ساختار برند يك گردآور موثر باشد، اما به انفرادي سازنده آن نخواهد بود. اگر يك نفر بخواهد لغايت برندش توسط مخاطبان بهتر شناخته شود، سئو احتمالا مي‌تواند لغايت حدودي در اين گذرگاه به برند كمك كند. اما؛
“تغيير ادراك مشتريان از يك برند”، به انفرادي توسط سئو امكان‌پذير نيست.مخاطبان به وبسايت شما رجوع مي‌كنند، در روش پيشه با وبسايت شما تجربه‌اي كسب مي‌كنند و با آن درگير خواهند شد. مسيري كه كاربر در اين رفتارها طي خواهد كرد، بسيار اغلب از چيزي‌ست كه در صفحه نتايج جستجو تماشا مي‌كند. سئو به انفرادي توانا به اثرگذاري بر تمامي طول اين مسير نخواهد بود و فاكتورهاي زيادي مثل طراحي ظاهري، لحن محتوا، تجربه كاربري و … بر آن تاثيرگذار هستند.
همانطور كه گفتيم، نشانه اصلي سئو بر روي بعضي نتايج موتورهاي جستجوگر خواهد بود. درواقع نرخ ورود به سايت شما را افزايش مي‌دهد ولي تاثيري بر رفتار آنها در سايت شما نخواهد داشت.
3- تبديل مستقيم مخاطبان به مشترييكي از اتفاقاتي كه در مقوله سئو بسيار شاهد آن هستيم اين است كه شخصي به نكوداشتن روي سئو يك سايت تكاپو كرده و نتيجه زياد خوبي نيز در صفحه نتايج جستجو بدست آورده است؛ با اين هستي هنگامي كه كاربران به وبسايت و صفحه مورد نظر مي‌رسند از نتيجه توسط آمده راضي نيستند يا به مشتري تبديل نمي‌شوند.
گوگل مصرانه وبسايت‌هايي كه طبق معيارهاي مشخصي نتوانستند رضايت كاربران را بدست بياورند شناسايي، آنها را به رده‌هاي پايين‌تر نتايج جستجو منتقل و وب‌سايت‌هاي بهتر را جايگزين آن‌ها مي‌كند.
از مرحله اي كه كاربر وارد وبسايت مي‌شود، وظيفه جلب رضايت وي برعهده وبسايت است. اگرچه بررسي بعضي پارامترهاي وبسايت‌ها همانند سرعت و كدنويسي‌هاي استاندارد، لينك‌سازي دروني و منوها نيز جزئي از تكاپو سئو بحساب مي‌آيد اما در نهايت باز هم سئو به انفرادي توانا به تاثيرگذاري بر همگي آن نيست و وظيفه‌ي كنترل وبسايت به طور كلي، بخشي از وظايف سئو محسوب نمي‌شود.
به انگيزه اهميت بالاي خوشنودي كاربران و تبديل شدن سئو به “بهينه سازي تجربه جستجو”، در پيوستگي مقالات سئو كلاه سفيد حتما به اين جستار خواهيم پرداخت.
4- سئو يك داستان يك‌شبه نيست!در نهايت اين نكته را دائم در عقيده داشته باشيد كه؛ هيچ يك از فعاليت‌هاي سئو، يك‌شبه شما را به نتيجه نمي‌رسانند. سئو يك سرمايه‌گذاري بلندمدت محسوب مي‌شود و به تكنيك‌هايي مشابه تبليغات پولي، PPC يا فعاليت‌هايي كه گاها SEM ناميده مي‌شوند هيچ شباهتي ندارد.
اين تكنيك‌ها در زماني اجمالاً 24 ساعت با صرف هزينه‌هايي قابل توجه، شدني است نتايجي براي شما داشته باشند ولي سئو يك فرآيند طولاني مدت و كمينه 24 ماهه است كه اثرگذاري بيشتر و پايداري طولاني‌تري نيز خواهد داشت.
موفقيت در سئو چقدر زمان احتياج دارد؟براي اينكه به راستي مسير منطقي رشد سئو را بشناسيد دو عاملي كه بيش از هرچيز اهميت دارند را سنجه پيمان داديم. لينك‌ها و ميزان تعامل كاربران. در نظر داشته باشيد كه اين معيارها و مسير براساس يك وبسايت اخير راه‌اندازي شده در نظر گرفته شده‌اند.
پس از رسيدن به اين دو فاكتور اصلي، چند رويداد مهم براي وبسايت و برند شما رخ خواهد عدل :
افراد از سرتاسر فضاي وب از راه لينك‌ها به شما دسترسي خواهند داشتافراد زيادي در مورد برند شما گفتگو مي‌كنندكاربران با صفحات وبسايت شما و برند شما در تعامل هستندجستجوهاي سر راست اسم برند شما در موتورهاي جستجو رشد مي‌كندميزان كليك بر روي نام برند شما در صفحه نتايج جستجو بيشتر خواهد شد.حالا بعد از اينكه همگي اين رويدادها خوشايند رخ داد و توانستيد رضايت كاربران را نيز جلب كنيد، با رشد ميزان تعامل كاربران، افزايش لينك‌ها و كسب فاكتورهاي مثبت سئو، در پايان به چيزي ارشد و موثرتر يعني شفا authority (اعتبار) و نفوذ وبسايت در ذهن كاربران خواهيد رسيد.
تا اينجا متوجه شديم كه سئو چيست، چه كارهايي انجام مي‌دهد و چه كارهايي را نمي‌تواند اتمام دهد و فهميديم كه راه بخردانه رشد سئو چگونه است. ولي چه بسا مهم‌ترين سوالي كه براي علاقمندان به يادگيري سئو و بخصوص مديران قبل مي‌آيد اين است كه فرآيندهاي سئو چه مقدار موعد خواهند برد؟

۳۶ بازديد

گزارش‌هاي تأييدنشده مي‌گويند نيكون توليد دوربين‌هاي F6 و D5 با دو لنز و يك فلاش قديمي را براي هميشه متوقف كرده است. اين خبر هنوز رسما تأييد نشده.

آن‌طور كه گزارش‌هاي اخير مي‌گويند پس از ۱۶ سال، نيكون سرانجام توليد دوربين محبوب اف ۶ (Nikon F6) را براي هميشه متوقف كرده است. F6 آخرين دوربين پرچم‌دار SLR نيكون پيش از مهاجرت به دوربين‌هاي ديجيتالي بود. گزارش‌ها همچنين از توقف توليد دوربين DSLR نيكون D5 و فلاش SB-300 و چند لنز قديمي خبر مي‌دهند.

منبع اصلي گزارش وب‌سايت شناخته‌شده‌ي نيكون رومرز است؛ اين خبرگزاري مي‌گويد اطلاعات مربوط به توقف توليد محصولات يادشده را از يكي از فروشنده‌هاي نيكون در آلمان دريافت كرده. اين فروشنده و ديگر فروشنده‌هاي حاضر در اروپا اخيرا نامه‌ي جديدي از نيكون دريافت كرده‌اند. ظاهرا در اين نامه به توقف توليد چند محصول اشاره و گفته شده كه امكان سفارش آن‌ها وجود ندارد؛ اين محصولات شامل موارد زير هستند:

  • Nikon F6
  • Nikon D5
  • Nikon SB-300
  • NIKKOR AI-S 50mm f/1.2
  • NIKKOR 24mm f/2.8

ا درنظرگرفتن عرضه‌ي دوربين نيكون D6 به بازار، رسيدن D5 به پايان چرخه‌ي زندگي‌اش منطقي به‌نظر مي‌رسد. به‌علاوه توقف توليد لنزها و فلاش قديمي نيكون در شرايط فعلي به‌هيچ‌وجه دور از انتظار نبود. نيكون در تلاش است فرايند توليد محصولاتش را ساده‌تر كند و برخي هزينه‌ها را كاهش دهد.

با همه‌ي اين‌ها نمي‌شد پايان توليد F6 را پيش‌بيني كرد؛ زيرا نيكون سال‌ها به فروش اين دوربين ادامه داده بود. تا چند وقت پيش، پرچم‌دار SLR موردبحث با قيمت ۲٬۶۰۰ دلار به فروش مي‌رسيد. در زمان نوشته شدن اين مقاله عبارت «اتمام موجودي» در صفحه‌ي فروش دوربين نيكون F6 در فروشگاه‌هاي آنلاين به‌چشم مي‌خورد. 

در پي انتشار گزارش رسانه‌ي نيكون رومرز، خبرنگاران براي كسب جزئيات بيشتر با نيكون ارتباط برقرار كردند اما اين شركت فعلا ترجيح داده است درخواست خبرنگاران را بي‌پاسخ بگذارد. 

منبع: https://www.zoomit.ir/camera/363585-nikon-f6-discontinued-film-slr-camera/

۳۶ بازديد

گزارش‌هاي تأييدنشده مي‌گويند نيكون توليد دوربين‌هاي F6 و D5 با دو لنز و يك فلاش قديمي را براي هميشه متوقف كرده است. اين خبر هنوز رسما تأييد نشده.

آن‌طور كه گزارش‌هاي اخير مي‌گويند پس از ۱۶ سال، نيكون سرانجام توليد دوربين محبوب اف ۶ (Nikon F6) را براي هميشه متوقف كرده است. F6 آخرين دوربين پرچم‌دار SLR نيكون پيش از مهاجرت به دوربين‌هاي ديجيتالي بود. گزارش‌ها همچنين از توقف توليد دوربين DSLR نيكون D5 و فلاش SB-300 و چند لنز قديمي خبر مي‌دهند.

منبع اصلي گزارش وب‌سايت شناخته‌شده‌ي نيكون رومرز است؛ اين خبرگزاري مي‌گويد اطلاعات مربوط به توقف توليد محصولات يادشده را از يكي از فروشنده‌هاي نيكون در آلمان دريافت كرده. اين فروشنده و ديگر فروشنده‌هاي حاضر در اروپا اخيرا نامه‌ي جديدي از نيكون دريافت كرده‌اند. ظاهرا در اين نامه به توقف توليد چند محصول اشاره و گفته شده كه امكان سفارش آن‌ها وجود ندارد؛ اين محصولات شامل موارد زير هستند:

  • Nikon F6
  • Nikon D5
  • Nikon SB-300
  • NIKKOR AI-S 50mm f/1.2
  • NIKKOR 24mm f/2.8

ا درنظرگرفتن عرضه‌ي دوربين نيكون D6 به بازار، رسيدن D5 به پايان چرخه‌ي زندگي‌اش منطقي به‌نظر مي‌رسد. به‌علاوه توقف توليد لنزها و فلاش قديمي نيكون در شرايط فعلي به‌هيچ‌وجه دور از انتظار نبود. نيكون در تلاش است فرايند توليد محصولاتش را ساده‌تر كند و برخي هزينه‌ها را كاهش دهد.

با همه‌ي اين‌ها نمي‌شد پايان توليد F6 را پيش‌بيني كرد؛ زيرا نيكون سال‌ها به فروش اين دوربين ادامه داده بود. تا چند وقت پيش، پرچم‌دار SLR موردبحث با قيمت ۲٬۶۰۰ دلار به فروش مي‌رسيد. در زمان نوشته شدن اين مقاله عبارت «اتمام موجودي» در صفحه‌ي فروش دوربين نيكون F6 در فروشگاه‌هاي آنلاين به‌چشم مي‌خورد. 

در پي انتشار گزارش رسانه‌ي نيكون رومرز، خبرنگاران براي كسب جزئيات بيشتر با نيكون ارتباط برقرار كردند اما اين شركت فعلا ترجيح داده است درخواست خبرنگاران را بي‌پاسخ بگذارد. 

منبع: https://www.zoomit.ir/camera/363585-nikon-f6-discontinued-film-slr-camera/

Z9 با حسگر ۴۶ مگاپيكسلي و منظره‌ياب الكترونيكي باكيفيت و فيلم‌برداري 8K در نقش جديدترين دوربين پرچم‌دار نيكون ظاهر مي‌شود. اين دوربين احتمالا پاييز سال آينده عرضه خواهد شد.

نيكون زد ۹ (Nikon Z9) دوربين رده حرفه‌اي جديدي است كه در آينده به بازار عرضه مي‌شود. افشاي اطلاعات محصولات الكترونيكي پيش از رونمايي رسمي، اتفاقي معمول است اما تاكنون شاهد افشاي اطلاعات زيادي از نيكون زد ۹ نبوديم. نخستين سري از اطلاعات فاش‌شده اعلام مي‌كنند كه نيكون در تلاش است مجموعه‌اي از بهترين قابليت‌ها را درون دوربين Z9 قرار دهد. اين دوربين بدون آينه‌ي فول فريم پرچم‌دار قرار است داراي حسگر ۴۶ مگاپيكسلي باشد. ظاهرا دوربين نيكون زد ۹ مي‌تواند تصاوير متوالي را با نرخ ۲۰ فريم‌برثانيه ثبت كند ويدئو را با رزولوشن 8K ضبط كند.

مشخصات فني منتسب به نيكون زد ۹ كه توسط رسانه‌ي نيكون رومرز به‌‌نقل از منبعي آگاه فاش شده‌‌اند اعلام مي‌كنند اين دوربين رده‌بالا بدنه‌اي به سبك نيكون D6 دارد (احتمالا با گريپ داخلي)، از قابليت‌هاي تصويربرداري در سطح كانن EOS R5 بهره مي‌گيرد و سيستم فوكوس خودكارش عملكردي در حد و اندازه‌ي فوكوس خودكار Sony a9II از خود نشان مي‌دهد. از قرار معلوم پرچم‌دار موردبحث نيكون دوربيني با حسگر ۴۶ مگاپيكسلي دارد، اين درحالي است كه شايعه‌هاي پيشين مي‌گفتند با حسگري ۶۰ مگاپيكسلي طرف خواهيم بود.

دوربين نيكون زد ۹ به نسل كاملا جديدي از پردازنده‌هاي سري EXPEED مجهز است تا بتواند تصاوير متوالي را با سرعت كامل در نرخ ۲۰ فريم‌برثانيه ثبت كند. به‌لطف حسگر ۴۶ مگاپيكسلي و پردازنده‌ تصوير قدرتمند، نيكون Z9 از پس ضبط ويدئوهاي 8K با نرخ ۳۰ فريم‌برثانيه هم برمي‌آيد.

نيكون رومرز مدعي است دوربين Z9 سيستم بهبوديافته‌ي فوكوس خودكار با توانايي تشخيص اشياء دارد و از منظره‌ياب الكترونيكي (EVF) با وضوح بالا استفاده مي‌كند. مشخصه‌هاي مهم ديگر دوربين Z9 شامل بهره‌مندي از درگاه دوگانه‌ي كارت حافظه‌ XQD و CFExpress، لن گيگابيتي (Gigabit LAN) و رابط كاربري جديد است. درحال حاضر جزئياتي درباره‌ي رابط كاربري نيكون Z9 نمي‌دانيم. 

دوربين نيكون زد ۹ (Nikon Z9) بين ۶٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ دلار قيمت خواهد داشت

بر اساس آن‌چه افشاگران ادعا كرده‌اند، نيكون Z9 قرار است پاييز ۲۰۲۱ با قيمتي در بين ۶٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ دلار به بازار عرضه شود. اين يعني هنوز فاصله‌ي بسيار زيادي تا عرضه‌ي دوربين نيكون Z9 باقي مانده است. با درنظرگرفتن همين موضوع، مشخصاتي را كه به نيكون Z9 نسبت داده شده‌اند نمي‌توانيم مشخصات نهايي دوربين به‌حساب بياوريم. ممكن است جزئيات فاش‌شده، مربوط به صرفا يكي از نمونه‌هاي اوليه‌ي نيكون Z9 باشد. انتظار داريم نيكون به‌‌صورت هم‌زمان روي چند نمونه از Z9 با برخي تفاوت‌ها نسبت‌به يكديگر كار كند.

مشخصات فني نهايي هرچه كه باشد اطمينان داريم نيكون در تلاش است با Z9، حرفه‌اي‌ترين بخش بازار را هدف قرار دهد. بدين ترتيب احتمالا شمار درخورتوجهي از عكاساني كه به‌دنبال دوربيني با وضوح بالا، سرعت زياد و قابليت‌هاي متنوع در حوزه‌ي فيلم‌برداري مي‌گردند سراغ Z9 خواهند رفت. كانن مدتي پيش با دوربين كانن EOS R5 قدم در مسير مشابهي گذاشت.

منبع: https://www.zoomit.ir/camera/363633-nikon-z9-full-frame-mirrorless-8k-46mp-specs-leaked/