در روزهاي ابتدايي سال، فيليمو هزينه اشتراك خود را براي دومين بار طي يك ماه افزايش داد. اين افزايش حتي بيش از مرتبه اول بود و قيمت اشتراك ماهيانه را از ۴۹ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رساند. به گزارش زوميت، افزايش هزينه اشتراك فيليمو اعتراض بسياري به دنبال داشت. فيليمو پس از اطلاعرساني زوميت دراينباره، اطلاعيهاي منتشر كرد و دليل افزايش مبلغ اشتراك را افزايش سطح كمي و كيفي توليدات خود در سال جاري اعلام كرد.
مقالهي مرتبط:
پس از آن بود كه حسامالدين آشنا، مشاور رئيس جمهور، با انتشار توييتي به نبود نظارت در افزايش دوبرابري هزينه اشتراك فيليمو اعتراض كرد. مشاور رئيس جمهور نوشت:
آيا كسي احساس مسئوليت ميكند اين مسئله را بررسي كند كه آيا توليد مجموعههايي مانند #دراكولا (هيولاي 2)، خرج و برج #فيليمو را چنان بالا ميبرد كه اشتراك را دوبرابر كند؟
— Hesamoddin Ashena (@hesamodin1) March 25, 2021
آيا #ساترا در حال #تنظيمگري صوت و تصوير فراگير است؟
توييت حسامالدين آشنا با واكنش مديرعامل صباايده همراه بود كه آپارات و فيليمو زيرمجموعه آن هستند. محمدجواد شكوري مقدم نوشت:
آقاي آشنا اي كاش هنگام گران شدن سيب و گوجه هم به دنبال نهاد تنظيمگر ميگشتيد!
— Mohammad Javad Shakouri (@mohammad784) March 26, 2021
برادرجان، يك ماه استفاده از فيليمو با ۶ سريال توليدي اختصاصي، تازه با قيمت ۵ كيلو سيب زرد يا دو تا پيتزا براي يك شب شام در ميدون انقلاب برابر شده. https://t.co/crP1WHaYUp
در نهايت، امروز (۷ فروردين) سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي (ساترا) در اين خصوص توضيحاتي ارائه داد. معاون تنظيم بازار و توسعه كسبوكار ساترا اعلام كرد قيمتگذاري دستوري سرويسها و خدمات از منظر علمي منسوخ و تجربه شكستخوردهاي در كشور است. به گزارش روابط عمومي ساترا، حسين مسيحپور تصريح كرد:
بهطور كلي، رگولاتور تخصصي در شرايط عادي بازار از ورود به حوزه قيمتگذاري دستوري پرهيز ميكند. چه اينكه ساترا بهعنوان يك نهاد تنظيمگر تسهيلگر، وظيفه ذاتي رگولاتور بازارسازي و كمك به توسعه رقابت و تعدد منطقي بازيگران و رقبا در صنعت است.
مسيحپور اضافه كرد تفاوت اساسي ساترا با ساير نهادهاي تنظيمگر در كشور، سعي در طراحي نظام مداخله و تنظيمگري علمي با اجراي سياستهاي دقيق و كارآمد است؛ نه اينكه به دلايلي همچون «گسترش بحث در گروههاي نخبگاني»، «افكار عمومي» يا «خواست مصرفكننده» مداخلهي غير علمي در بازار كند. وي گفت:
ساترا خود را تنظيمگر توسعه و رقابت در بازار ميداند و نه مداخلهگر قيمتگذاري خدمات.
معاون تنظيم بازار ساترا ميگويد اين نهاد تاكنون با ورود به عرصه اعطاء مجوز و ايجاد محيط براي يك رقابت كارآمد با ارائه مشوقها و تسهيلات، بهنوعي در بازار مداخله كرده است و نيازي به مداخله بيشتر نيست. او اضافه كرد كه ساترا مدام وضعيت رقابت در بازار را پايش ميكند و اگر لازم باشد سياستهايش را بازنگري ميكند.
به گفتهي معاون تنظيم بازار ساترا، بازار و رفتار مصرفكننده بايد قيمت نهايي را تعيين كنند؛ در نتيجه به نظر ميرسد برخي مقامات دولتي شناخت صحيح از نحوه تنظيمگري تخصصي ندارند و با شيوههاي سنتي حكمراني با موضوع VOD برخورد ميكنند.
حسين مسيحپور از جمله تجارب ناموفق در اين زمينه، دخالتهاي سازمان تنظيم مقررات راديويي يا در موضوع ارز در بانك مركزي را مثال زد. وي دراينباره گفت:
برخي از افراد در مباحث خود، موضوعاتي همچون موقعيت مسلط در بازار يا احتمال excessive pricing را مطرح كردند، منتها بايد توجه كرد در موضوع دخالت در قيمتگذاري، پيشتر هم نمونه اين نوع ورود را در ساير نهادهاي تنظيمگر شاهد بوديم كه هيچ تجربه موفقي در اين خصوص قابل كشف نيست.
به گفتهي مسيحپور، ورود رگولاتور در حوزه تعيين قيمت تنها در صورتي منطقي است كه انحصار قانوني ايجاد شده و فرصتي براي رشد رقباي مسلط ديگر از سوي قانونگذار در بازار وجود نداشته باشد؛ بااينحال او ميگويد اين موضوع در حال حاضر در بازار صوت و تصوير ايران صادق نيست و بدون بررسي عميق امكان صدور حكم وجود ندارد.
معاون تنظيم بازار ساترا ميگويد پخش همزمان تبليغات در كنار دريافت حق اشتراك از كاربران منطقي نيست و بايد متوقف شود. معاون تنظيم بازار ساترا گفت:
شكايت ديگري كه مطرح شده، اين است كه اين اپراتورها اقدام به پخش تبليغ روي سرويسهاي اشتراكي خود ميكنند؛ همين امر نيز در خدماتي اشتراكي اقدامي بيسابقه است و بايد متوقف شود.
مسيحپور خبر داد كه بهزودي، آييننامهاي در اين مورد براي معرفي شيوههاي مجاز درآمدي رسانهها و مصاديق تفكيك بازار توسط معاونت تنظيم بازار و توسعه كسبوكار ساترا ابلاغ ميشود. معاون توسعه كسبوكار و تنظيم بازار ساترا افزود:
با توجه به اينكه ساترا از مرحله ساماندهي مجوزها عبور كرده و وارد مرحله توسعه و تنظيم بازار شده است، لذا اكنون موضوعات اقتصادي بسيار مهم و جدي مانند مدلهاي مجاز درآمدي، شيوههاي ارائه سرويس تفكيك بازار و رقابت در اولويت بالايي قرار گرفته و بهسرعت در حال تدوين آييننامههاي مورد نياز و نظارت در اين حوزه اقتصادي هستيم.
مسيحپور در مورد اينكه هزينه توليدات سينمايي افزايش يافته است و احتمال برخي تخلفهاي جدي اقتصادي مطرح شده، ميگويد شرايط رقبا براي توليد محتوا تضعيف شده و اثر منفي بر رشد متناسب در صنعت از هماكنون مشخص است. او ميگويد ساترا به همين دليل شروع به بررسي قانوني موضوع كرد و نظريه كارشناسي نهايي خود را منتشر خواهد كرد؛ بهعلاوه اگر غير منطقي بودن افزايش قيمتها محرز شود، در اين خصوص اقدام ميكند.
حسين مسيحپور در نهايت اعلام كرد كه با برگزاري يك جلسه عمومي با حضور صاحبنظران و كارشناسان و فعالان صنعت صوت و تصوير طي روزهاي آينده، در اين خصوص يك جمعبندي حاصل ميشود.
منبع:
https://www.zoomit.ir/tech-iran/369326-satra-pricing-is-defeated-filimo/