گوگل هنوز بهعنوان فرمانرواي بازار تبليغات آنلاين در موتور جستوجو شناخته ميشود. آمازون، كه امروز لقب غول تجارت الكترونيك را دارد، تلاش ميكند تا در اين بازار هم سهم خود را روزبهروز افزايش دهد. eMarketer در جديدترين بررسي و گزارش خود ادعا ميكند، آمازون در دو سال آينده سهم خود را بيشازپيش در بازار تبليغات افزايش ميدهد و در همين دوره، سهم گوگل كاهش خواهد يافت.
مقالههاي مرتبط:
در گزارش اخير پيشبيني ميشود كه بازار تبليغات جستوجو در آمريكا تا پايان سال جاري به ۵۵/۱۷ ميليارد دلار برسد. گوگل تا پايان ۲۰۱۹، سهم ۷۳ درصدي خواهد داشت. eMarketer پيشبيني ميكند، سهم غول موتور جستوجو تا سال ۲۰۲۱ به ۷۰/۵ درصد كاهش خواهد يافت. سهم آمازون در سال ۲۰۱۹، ۱۲/۹ درصد بيان ميشود كه قطعا در مقايسه با گوگل رقم قابلتوجهي نيست. البته همين گزارش ميگويد كه آنها سرعت رشد بيشتري نسبت به رقيب ديرينه دارند.
رشد كسبوكار تبليغ آمازون در نتايج جستوجو نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بيان ميشود. بهعلاوه eMarketer پيشبيني ميكند كه با توجه به سرعت كنوني، آمازون تا سال ۲۰۲۱ به سهم ۱۵/۹ درصدي از بازار برسد. در بخشي از گزارش eMarketer ميخوانيم:
نظرسنجيها نشان ميدهد كه بسياري از كاربران، آمازون را براي جستوجوي كالا انتخاب ميكنند. درنتيجه دومين بازيگر صنعت تبليغات با سرعت بالايي سهم خود را افزايش ميدهد كه منجر به كاهش سهم رقيب ديرينه ميشود (هرچند درحال حاضر سهم آنها كمتر از گوگل است).
آمازون هياهوي خبري زيادي پيرامون كسبوكار تبليغات خود ندارد. آنها با همين روند تقريبا ساكت، كسبوكاري ميليارد دلاري را در حوزهي تبليغات ايجاد كردهاند. شركتها ميتوانند با خريد تبليغ از آمازون، كالاي خود را بيشتر براي كاربران به نمايش بگذارند. آمازون گزينهها و قابليتهاي متعددي را در خدمات تبليغي به كسبوكارها ارائه ميكند. آنها محصولات تبليغاتي را در زمان خريد محصول رقيب هم به كاربر ارائه ميكنند. بههرحال گوگل با نمايش تبليغات در نتايج جستوجو كسب درآمد ميكند، درحاليكه آمازون تبليغ محصولات را در پلتفرم تجارت الكترونيك به نمايش ميگذارد. آمازون ميتواند با بهرهبرداري از دادههاي متنوع پيرامون عادت خريد مشتريان، قابليتهاي بيشتر و پيچيدهتر را در خدمات تبليغي ارائه كند.
نيكول پرين، تحليلگر ارشد eMarketer در بيانيهاي پيرامون گزارش جديد گفت:
كسبوكار آمازون، موفق به كسب درآمد مناسب و افزايش هزينهي كسبوكارها در تبليغات شده است. آنها تبليغ را در جستوجوي محصول و دقيقا همانجايي نشان ميدهند كه كاربر آمادهي خريد است. آمازون همچنين ابزارهاي اندازهگيري و هدفگيري بهتري توسعه ميدهد كه جذابيت خدمات را براي تبليغدهندهها چندين برابر ميكند.
آمازون هميشه تلاش ميكند تا فعاليت خود را به صنايع گوناگون گسترش دهد. آنها تبليغات را هم از تجارت الكترونيك فراتر بردهاند. فيلم، تلويزيون، بازي، محصولات صوتي، برنامههاي زندهي ورزشي و حتي جعبههاي مقوايي، حوزههاي مدنظر براي تبليغات آمازون هستند. دادههاي خريد مايحتاج روزانه كه از زيرمجموعهي عظيم آنها يعني هول فودز استخراج ميشود، ديدگاه بهتري نسبت به استراتژي تبليغات سنتي به شركت ميدهد. بهعلاوه آمازون امروز به مشتريان خود امكان ميدهد تا كالاهايي را تبليغ كنند كه در پلتفرم خودش به فروش نميروند.
غول تجارت الكترونيك، ابتداي ماه جاري ميلادي در سياتل رويدادي خصوصي و دعوتنامهاي برگزار كرد. هدف از رويداد مذكور، آموزش شركتها با هدف بازاريابي بهتر در پلتفرم تجارت الكترونيك آمازون بود. دراينميان استارتاپهاي متعددي هم ظهور كردهاند كه چگونگي تبليغ بهينه در آمازون را به كسبوكارهاي متعدد ميآموزند. از ميان آنها ميتوان به بازيگران بزرگي در سياتل همچون InsightLeap، Downstream، Gradient و Stackline اشاره كرد.
در گزارشهاي مالي آمازون، اشارهاي به درآمد بخش تبليغات نميشود. آنها درآمد مذكور را در زيرمجموعهاي بزرگ و گسترده بهنام «متفرقه» جاي ميدهند. گروه متفرقه، در سال ۲۰۱۸ درآمدي بيش از ۱۰ ميليارد دلار براي غول تجارت الكترونيك داشت و آخرين گزارش فصلي، رشد ۳۷ درصدي را نسبت به سال گذشته نشان داد.
با وجود رشد آمازون در سالهاي اخير، گوگل و فيسبوك هنوز فرمانرواي بازار تبليغات ديجيتال هستند. بههرحال سرعت رشد شركت تحت مديريت جف بزوس در اين بازار بسيار قابلتوجه است. eMarketer سال گذشته گزارش داد كه آنها مايكروسافت را در سهم بازار تبليغات پشت سر گذاشتهاند. برخي كارشناسان ميگويند درآمد از تبليغات، روزي كسبوكار خدمات وب AWS را بهعنوان پرسودترين موتور درآمدي آمازون پشت سر خواهد گذاشت. برخي از آنها، رخ دادن اين اتفاق را در سال ۲۰۲۱ تخمين ميزنند.
منبع:
https://www.zoomit.ir/2019/10/20/341554/amazon-gaining-google-search-advertising-market-share/