اپل هميشه در طراحي، بازاريابي و ارائهي محصولات و سرويسهاي خود رويكردي خاص و منحصربهفرد داشته است. رقبا در بسياري از موارد از همين رويكردهاي حرفهاي ضربه ميخورند و حتي تلاشهايي براي كپيبرداري از كوپرتينوييها داشتهاند. بههرحال انواع كسبوكارها و متخصصان ميتوانند با دقت به ريزهكاريهاي اپل در مراسم ارائه و رونمايي، راهكارهايي براي ارائهي بهينه در رويدادهاي خود كشف كنند. در ادامهي اين مطلب زوميت، به برخي رازهاي اپل در مراسم رونمايي ميپردازيم كه براي هر فعال دنياي كسبوكار، مفيد خواهد بود.
كنترل رويداد را به دست بگيريد
شما تنها ۹۰ ثانيه زمان داريد تا توجه مخاطب را به خود جلب كنيد. ارائهي خود را به دفعات تمرين كنيد و تمركزي جدي روي ۹۰ ثانيهي اول داشته باشيد. در همان ابتدا از افراد همكار و كساني كه در برگزاري رويداد كمك كردند، تشكر كنيد. رويكرد صادقانه و معتبر و خاص خود را حفظ كنيد. مردم هميشه به صداقت احترام ميگذارند و در همان ابتدا به شما جذب خواهند شد. درواقع امروز، صداقت و اعتبار به هنري در ميان كسبوكارها تبديل شده است.
مقالههاي مرتبط:
وقت (ديگران) را تلف نكنيد
قطعا تاكنون با فايلهاي ارائهي متعددي روبهرو شدهايد كه اطلاعات زيادي در خود جاي دادهاند؛ اسلايدهايي مملو از فهرستهاي طولاني كه قطعا به برخي از آنها هيچ اهميتي نميدهيد. اپل هيچگاه چنين رويكردي ندارد.
تقريبا در تمامي رويدادها و ارائههاي اپل، براي انتقال پيام از يك عدد با فونت بزرگ و يك توضيح با فونت كوچك استفاده ميشود. تأثير آن اسلايد، با استفاده از عكسي هنرمندانه با كيفيت بالا، افزايش مييابد. در ادامه تنها فهرستهاي كوتاهي ميبينيم كه اطلاعات كلي را در سادگي تمام منتقل ميكنند. ارائهي كوتاه و ساده، رمز اين قسمت از رويداد اپل است. نكتهي مهم ديگر اينكه ميتوان با استفاده از ويدئو، جذابيت اسلايد را چند برابر كرد.
وقت ديگران را (بهخاطر دليلي خاص) تلف كنيد
فيل شيلر، مدير بازاريابي اپل در رويداد اخير رونمايي از آيفون 11، يك اسلايد شلوغ با اطلاعات زياد را به نمايش گذاشت، اما هيچ خبر خاصي از تراشهي جديد U1 اپل در آن نبود. تراشهاي كه شركت هنوز توضيح زيادي دربارهي آن منتشر نكرده است.
نتيجهي رويكرد بالا چه بود؟ اپل اطلاعات كلي را در اسلايدي در مقابل چشمان كاربران مخفي كرد؛ درنتيجه حدس و گمانهاي متعددي در ميان عموم شكل گرفت. درنهايت كوپرتينوييها اخبار را پيرامون قابليتي به جريان انداختند كه هيچ اطلاعات دقيقي از آن منتشر نكردند.
اقدام شيلر يكي از بهترين رويكردها براي ايجاد جرقهي حدس و گمان پيرامون محصولات محسوب ميشود. بهعلاوه با استفاده از اين تكنيك ميتوان مواردي را مخفي كرد كه تمايل به معرفي داريد، اما توضيح زيادي پيرامون آنها نخواهيد داد. موضوع مورد نظر را در اسلايدي شلوغ قرار دهيد و روي موضوع ديگري متمركز شويد. پيش از آن كه توجه حضّار بهصورت كامل به موضوع مورد نظر جلب شود، به اسلايد بعدي برويد.
به مخاطبان اهميت دهيد
رويدادهاي ارائه، مانند خود محصولات هستند؛ نميتوان آنها را در لحظهي آخر آماده يا طراحي كرد. البته برخي افراد همين رويكرد را در پيش ميگيرند، اما قطعا موفق نخواهند بود. درنتيجه تمام تلاش خود را براي انتقال بهينهي نكتهها در رويداد ارائه داشته باشيد.
تمركز روي طراحي و اختصاص زمان مناسب براي بهينهسازي ارائه، تغييري اساسي در هر كسبوكار ايجاد ميكند و رويدادها نيز از اين قائده مستثني نيستند. از خود بپرسيد كه ارائهي مذكور چرا براي حضّار اهميت دارد؟ چگونه ميتوانيد نكات مورد نظر را بهتر منتقل كنيد؟
منبع:
https://www.zoomit.ir/2019/10/20/341550/apple-presentation-secrets-enterprise-workers-need/