۷۷ بازديد

 آيا مشتريان خود را مي‌شناسيد؟ از طريق پژوهش و گفتگو با افراد مي‌توانيد به اطلاعات زيادي براي ساخت پرونده‌ي مشتري دست پيدا كنيد. عمران طريق، نويسنده‌ي اصلي اين مقاله مي‌گويد:

در اواخر دهه‌ي بيست سالگي، مي‌توانم اطلاعات زيادي را درباره‌ي افراد ۶۵ سال به بالا به دست بياورم. شايد بتوانم روي كاغذ به درك خوبي از آن‌ها برسم اما هنوز نمي‌دانم تعامل و گفتگوي حضوري چه حسي دارد؛ بنابراين براي ساخت پرونده‌ي افراد مسن بايد سخت كار كنم تا بتوانم نيازها و خواسته‌هاي آن‌ها را شناسايي كنم و نمي‌توانم صرفا به تجربه‌ي شخصي خود اكتفا كنم.

پس از درك مشتري و راه‌اندازي كسب‌وكار، خود را جاي مشتري بگذاريد؛ زيرا تنها در اين صورت مي‌توانيد در هزينه‌هاي بازاريابي صرفه‌جويي كنيد و مطمئن شويد محصول يكپارچه‌اي را عرضه كرده‌ايد.

خدمت

در درجه‌ي اول به خود خدمت كنيد

كارآفرينان زيادي وجود دارند كه در وهله‌ي اول، خود را به جاي مشتري مي‌گذارند. جولي هاوت، بنيان‌گذاري Flap Ear Wrap مي‌گويد:

در ابتدا هيچ برنامه‌اي براي راه‌اندازي كسب‌وكار نداشتم. به راهي براي محافظت از آرشر، سگ عضلاني و سنگين خود نياز داشتم تا بتواند به مدت ۱۰ روز، طوقه‌هاي گردن و بانداژ موردنياز براي درمان را تحمل كند. نمونه‌ي اوليه‌ي No Flap Ear Wrap (محصول محافظ گردن سگ) را روي گردن سگ خود قراردادم و وقتي براي بيرون ‌كشيدن بخيه‌ها به دامپزشك مراجعه كردم، او بسيار تحت تأثير قرار گرفت و توصيه كرد اين محصول را به بازار عرضه كنم»

هاوت ثابت كرد كه مشتري خود بودن تا چه اندازه اهميت دارد. در نظر گرفتن نيازهاي سگ و ميل بالاي او به كمك باعث شد راه‌حل مناسبي براي مشكل پيدا كند. او صرفا براي توليد محصول تجاري تلاش نكرد و فقط را‌ه‌حل مناسب را براي سگ خود پيدا كرد. تلاش براي يافتن راه‌حل مسئله بدون نگراني درباره‌ي روش فروش و بازاريابي مي‌تواند سهم بزرگي از بازار را به ارمغان بياورد.

با دوستان خود ارتباط برقرار كنيد

اگر اولين مشتري شركت خود باشيد، احتمالا دوستان و خانواده‌اي با علايق مشابه خواهيد داشت كه مي‌توانند مشتريان بالقوه‌ي محصولات و خدمات شما باشند. خدمت به خود به معني دسترسي سريع به مشتريان بالقوه‌اي است كه قادر به ارزيابي كسب‌وكار و ارائه‌ي بازخورد به شما هستند. به بيان ديگر، از دوستان مي‌توان به عنوان گروه‌هاي تمركز استفاده كرد.

در ابتدا شايد نسبت به استفاده از دوستان به عنوان گروه‌هاي تمركز يا ابزار پژوهش، دلسرد باشيد. از طرفي شايد فكر كنيد گروهي از غريبه‌ها يا شركت‌كنندگاني كه يكديگر را نمي‌شناسند، داده‌هاي مطمئن‌تري را ارائه دهند؛ اما بر اساس پژوهش‌ها، «گروه‌هاي دوستانه» مي‌توانند داده‌هاي ارزشمندي را توليد كنند. گروه دوستانه شامل مجموعه‌اي از افراد نزديك به ميزان است كه در خانه‌ي او براي بحث جمع مي‌شوند. گروه مدعو متناسب با هدف و استنتاج ميزبان انتخاب مي‌شوند.

به طور خلاصه، گروه دوستانه مي‌تواند ابزار ارزشمندي براي ارائه‌ي ديدگاه، احساسات و بازخورد باشند و به اين ترتيب پايگاه مشتريان را گسترش دهند. استفاده از دوستان به عنوان گروه تمركز و نماينده‌ي جمعيتي وسيع‌تر، قابليت ارزشمندي است. در نتيجه نيازي به يافتن شركت‌كنندگان تصادفي نيست و در زمان، منابع و انرژي صرفه‌جويي مي‌شود.

خود را فراموش نكنيد

پس از راه‌اندازي شركت خود، ممكن است به‌راحتي آغاز راه را فراموش كنيد. هيچ‌وقت چشم‌انداز رشد و توسعه‌ي خود را از دست ندهيد. البته اين به معني عدم توسعه يا بازنگري در پايگاه مشتريان نيست اما نبايد افرادي كه در آغاز به شما كمك كردند را فراموش كنيد.

نمونه‌اي جالب ازاين‌دست، جو گويا و برايان چسكي خالق‌هاي Airbnb هستند. آن‌ها در دوران دانشجويي تشك‌هاي بادي را با هدف حداكثر سازي فضاي كار، اجاره مي‌دادند. امروزه كسب‌وكار Airbnb بسيار پيشرفت كرده است.

شركت Airbnb در سراسر جهان به موفقيت رسيده است و محبوبيت آن رو به افزايش است. اگرچه اين شركت، امروزه فراتر از اجاره‌ي تشك‌هاي بادي عمل مي‌كند اما آغاز راه خود را فراموش نكرده است. Airbnb امروزه به كاربرها اجازه مي‌دهد از فضاي بلااستفاده‌ي محل زندگي خود درآمدزايي كنند همچنين به مشتريان روش‌هايي براي مسافرت با بودجه‌ي موردنظر را ارائه مي‌دهد.

شركت‌ها نبايد آغاز راه و مشتريان اوليه‌ي خود را فراموش كنند

روش ديگري كه مي‌توان خود را مشتري فرض كرد، دنبال كردن مسير شغلي خدمتگذار است. براي مثال ارائه‌كننده‌‌‌ي خدمتي كه براي خوردن غذا به يك رستوران مي‌رود به احتمال زياد به پيش‌خدمت انعام خواهد داد زيرا به دشواري شغل او آگاه است و مي‌داند انعام تا چه اندازه مي‌تواند بر كيفيت روز پيش‌خدمت تأثير بگذارد.

با اين حال، خدمتگذار با پيشروي در مسير شغلي و بالا رفتن از نردبان پيشرفت، ممكن است نقش خود را فراموش كند؛ اما اگر وضعيت را به درستي مديريت كند، مي‌تواند كارهايي مثل بررسي ايميل‌ و شركت در جلسات بيشتر را انجام دهد و تمركز خود بر كسب‌وكار را افزايش دهد.

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/12/27/343653/customer-service-before-launch-product/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.