۱۰۷ بازديد

يكي از بهترين روش‌هاي شناخته‌شده‌ي امروز براي پيداكردن مخاطب درست در جاي درست، بازاريابي محتوا است. كتاب «ماشين محتوا» نوشته‌ي دن نوريس، يكي از كارآفرينان سريالي و برگزيده در حوزه‌ي بازاريابي محتوا در سراسر جهان، از استراتژي براي به‌كاربردن بازاريابي محتوا صحبت مي‌كند. او معتقد است با استفاده از روش بازاريابي محتوا مي‌توانيد بدون پرداخت هزينه براي تبليغات، براي خودتان كسب‌وكاري چندميليون‌دلاري راه بيندازيد؛ كاري كه دن‌نوريس خودش انجام داد و به موفقيت بزرگي دست پيدا كرد و نتيجه اين شد كه تصميم گرفت تجربه‌ي موفقش را در توليد محتوا با نوشتن اين كتاب با ديگر افراد به‌اشتراك بگذارد. او در جايي از كتابش مي‌گويد:

الان در هواپيما نشسته‌ام و اين كتاب را مي‌نويسم. شخص كناري من در حال تماشاي فيلم است و نفر جلويي موسيقي گوش مي‌كند. آدم‌هاي پشت‌سرم هم خواب هستند؛ اما من نمي‌خواهم هيچ‌كدام از اين كارها را انجام دهم؛ بلكه مي‌خواهم بنويسم؛ چون عاشق نوشتنم. اگر روي كار دلخواهتان متمركز شويد، اين شما را به‌زودي در موقعيت مطلوبي قرار خواهد داد.

خلاصه‌ي كتاب

با يادگيري اصول بازاريابي محتوا كه در كتاب ماشين محتوا آموزش داده شده و اينكه چطور محتواي عالي خلق كنيد و در بين رقبايتان برجسته و متمايز ديده شويد، فرايند توليد محتواي اثرگذار برايتان بسيار ساده‌تر خواهد شد. دن نوريس در كتاب «ماشين محتوا» آنچه واقعا در كسب‌وكار خودش مؤثر بوده، با مخاطب در ميان مي‌گذارد. اين توصيه‌ها به‌صورت شفاف و مرحله‌به‌مرحله بيان شده تا كاربردي و مفيد باشد. ماشين محتوا كتابي است كه تقريبا همه‌چيز را درباره‌ي بازاريابي محتوا برايتان شرح مي‌دهد و به‌ويژه براي شروع نوشتن و توليد محتوا بسيار اثرگذار است. كتاب ماشين محتواي دن نوريس پر از ايده و راهنمايي نه‌تنها براي بازاريابان محتوا، بلكه براي تمامي بازاريابان است.

كتاب ماشين محتوا دن نوريس content machine book

بخش‌هاي كتاب

نيل پاتل، يكي از بزرگان حوزه‌ي بازاريابي محتوا، براي كتاب حاضر پيش‌گفتاري نوشته و در آن درباره‌ي اهميت بازاريابي محتوا سخن گفته است. او درباره تجربه‌ي خودش در استفاده از بازاريابي محتوا مي‌گويد:

من بازاريابي محتوا را آغاز كردم؛ چون از پس هزينه‌ي تبليغات برنمي‌آمدم.

او اشاره مي‌كند كه اين روش ابزاري قدرتمند است؛ اما انجام آن ساده نيست و اين كتاب شما را در موفقيت در بازاريابي محتوا كمك مي‌كند. يكي از نكات بسيار مهم در ميان صحبت‌هاي نيل پاتل اين است كه هر وقت به پروژه‌اي فكر كرده، آن‌ را به‌سرعت عملياتي كرده است.

مقدمه

كتاب شامل مقدمه و پنج فصل است. در مقدمه‌ي كتاب، دن نوريس درباره‌ي كسب‌وكارهايي كه خودش راه انداخت و بعد با شكست مواجه شد و دلايل شكست آن‌ها صحبت مي‌كند. نموداري كه در مقدمه‌ي كتاب آمده است، به نمودار دستمزد تخميني دن مربوط مي‌شود. او با اين‌ كار مي‌خواهد ميزان تأثيرگذاري درخورتوجه بازاريابي محتوا و رشد درآمدي‌اش بعد از استفاده از اين ابزار را نشان دهد. نوريس درباره‌ي وردپرس كرو (Wordpress Curve) كه پروژه‌ي بسيار موفق او در سطح جهان است، توضيح مي‌دهد و مي‌گويد هيچ هزينه‌اي صرف تبليغات آن نمي‌كند؛ بلكه مدير محتواي تمام‌وقت و چندين نويسنده‌ي حقوق‌بگير پروژه‌اي دارد و روي توليد محتوا به‌عنوان تنها استراتژي بازاريابي تمركز كرده است. دن نوريس مي‌گويد:

من استاد دست‌ به‌ كار شدنم. اميدوارم شما هم با داشتن اين كتاب دست‌ به‌ كار شويد و با ايجاد وبلاگ يا به‌روزرساني محتواهاي قديمي‌تان، اين كار را انجام دهيد. كار روي بازاريابي محتوا را هم‌اكنون شروع كنيد.

فصل اول

دن در فصل اول كتاب، به اين موضوع مي‌پردازد كه چگونه با بازاريابي محتوا، كسب‌وكار راه‌اندازي كنيم؟ تعريف ساده‌اي كه از بازاريابي محتوا دارد، اين است:

بازاريابي محتوا عبارت است از انتشار مطلبي جالب كه باعث جلب توجه و اعتمادسازي درباره‌ي كسب‌وكار مي‌شود.

همچنين، نوريس در اين فصل تفاوت ميان وبلاگ‌نويس و بازارياب محتوا بودن را مطرح مي‌كند. كسي كه بازاريابي محتوا مي‌كند، حقيقتا كار بازاريابي براي كسب‌وكار را برعهده گرفته‌ است و نويسنده‌ي صرف نيست. مطلب بعدي اين فصل ۱۰ مشخصه‌ي كسب‌وكاري با رشد درخورتوجه است كه به‌صورت موردي بيان و براي هر مورد توضيح كافي داده شده است. موضوعات مهم ديگر «منطق پول‌سازي» و «توسل به ايمان در بازاريابي محتوا» هستند كه دن آن‌ها را با بياني روان شرح مي‌دهد. او معتقد است وبلاگ‌ها خيلي زود جا مي‌زنند و دورگرفتن و موردتوجه مردم واقع‌شدن كاري زمان‌بر است. بنابراين، اگر به محتوا ايمان نداشته باشيد، ممكن است در ميانه‌ي راه كار را رها كنيد. او دلايل اين اتفاق را براساس تجربه‌ي شخصي خودش بين سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مو‌به‌مو شرح داده است.

كتاب ماشين محتوا دن نوريس content machine book

فصل دوم

فصل دوم كتاب به اصول بازاريابي محتوا اختصاص يافته است. اين بخش از كتاب به شما كمك مي‌كند از همين ابتدا، كار را با استراتژي محتواي ۱۰ دقيقه‌اي آغاز كنيد تا بعدا كار توليد و انتشار محتوا را هدفمند انجام دهيد. در بازاريابي محتوا، علاوه‌بر توجه به اجزاي استراتژي، لازم است متوجه باشيد كه نگرش محتواي شما چيست و درباره‌ي هدفتان از توليد محتوا كاملا شفاف باشيد. بعد از آن، نوريس به بحث مهم مخاطب‌شناسي مي‌پردازد و مي‌گويد مهم است بدانيد براي چه كسي محتوا ايجاد مي‌كنيد. هدف‌گذاري محتوا در بازاريابي محتوا بسيار حياتي است.

فصل سوم

موضوع فصل سوم «محتواي باكيفيت» است. كميت محتوا در مقايسه با كيفيت آن اهميتي ندارد و يك محتواي باكيفيت از صدها پست وبلاگ بي‌كيفيت ارزش بيشتري دارد. بنابراين، در اين فصل دن نوريس شما را با چيستي و چگونگي توليد محتواي باكيفيت آشنا مي‌كند. از نظر او، محتواي عالي وقتي نتيجه مي‌دهد كه مردم با آن تعامل كنند و آن‌ را به‌اشتراك بگذارند و درباره‌اش نظر بدهند. دن نوريس درس‌هاي آموخته‌شده از محتواي خوب و بدش را در هفت درس بيان مي‌كند كه اين تجربه‌ها كمك فراواني براي افرادي است كه مي‌خواهند محتواي باكيفيت توليد كنند و بتوانند آن را از محتواي بي‌كيفيت تشخيص دهند.

بخش جذاب اين فصل، توليد ۱۰۰ ايده‌ي اول وبلاگ است كه با كمك مطالب اين بخش، به‌طور كاملا عملي و با راهكارهاي شدني و ساده‌اي مي‌توانيد ۱۰۰ ايده‌ي اول پست‌هاي وبلاگتان را آماده و درباره‌ي آن‌ها محتوا توليد كنيد. در ادامه، موضوع مديريت ايده‌هاي محتوا به‌كمك تقويم محتوا و ابزاري براي اين كار مطرح شده است. بدون تقويم محتوا و تنها با تكيه بر توليد محتوا، نمي‌توانيد بازاريابي موفقي كنيد. استانداردهاي كيفيت محتوا و سئو محتوامحور، عنوان‌هاي ديگري است كه در اين فصل به آن پرداخته شده است و راهنماهاي گام‌به‌گام براي خلق محتواهاي باكيفيت هستند.

كتاب ماشين محتوا دن نوريس content machine book

فصل چهارم

حالا محتواي باكيفيت آماده شده و بايد ديد گام بعدي چيست. اين فصل «تمايز» نام دارد و به اين پرسش پاسخ مي‌دهد كه چگونه بازارياب محتواي كارآفرين باشيم. دن نوريس يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات بازاريابان محتواي شكست‌خورده را تمركز بر نتيجه مي‌داند. او معتقد است تمركز بر استراتژي، عامل موفقيت در اين راه است. رويكرد كارآفرينانه به شما كمك مي‌كند بازارياب محتواي موفقي باشيد. ارائه‌ي پيشنهادهاي منحصربه‌فرد و ايجاد تمايز مي‌تواند موفقيت كسب‌وكارتان را تضمين كند. در اين فصل، نويسنده از اصطلاحات «پچ‌پچ‌كننده» و «اغواكننده» براي محتواهاي استاندارد و باكيفيت استفاده مي‌كند و ماجراي رشد زياد كسب‌وكار ماركوس شريدان در ساخت استخرهاي رودخانه‌اي را شرح مي‌دهد.

در ادامه‌ي اين فصل، درباره‌ي فضيلت بخشندگي و ارائه‌ي رايگان برخي اطلاعات و ابزارهاي مفيد صحبت مي‌شود؛ يعني موضوعي كه از نظر دن نوريس حتي در فضاي بازاريابي آنلاين نادر است و باعث تمايز شما مي‌شود. او از تجربه‌هاي خودش در اين باره مي‌گويد كه كمك زيادي به ديده‌شدن و شهرتش كرده است. مطلب مهم ديگري كه در اين فصل به آن پرداخته شده، تحليلگري محتوا با استفاده از ابزارهاي موجود است. اينكه چگونه تحليلگر خوبي باشيد و بتوانيد از نتايج تحليل‌هايتان گزارش تهيه كنيد، يكي از كارهايي است كه در بازاريابي محتوا بايد جدي گرفته شود. برنامه‌ريزي كليدواژه‌ها، استفاده از گوگل‌ترندز، تحليل رقبا، سرقت منابع، گزارشگري، هنرمند خوب‌بودن از زيرعنوان‌هاي ديگر اين فصل است. درپايان، زمان ساختن ماشين محتوا فرارسيده است.

كتاب ماشين محتوا دن نوريس content machine book

فصل پنجم

عنوان فصل پنجم «مقياس-ساخت ماشين محتوا» است. در اين فصل، پيداكردن روشي براي راه‌اندازي كسب‌وكار برپايه‌ي محتوا و سپس رشددادن و پايدار نگه‌داشتن اين استراتژي در درازمدت، به‌عنوان مفهوم اصلي «ماشين محتوا» توصيف شده است. مؤلفه‌ي بسيار مهم در استفاده از بازاريابي محتوا به‌عنوان استراتژي مهم كسب‌وكار، طراحي و تبديل بازديدكننده به مشتري است. دن نوريس توضيح مي‌دهد چطور با طراحي مناسب، حذف جزئيات اضافه، متقارن‌كردن نوارهاي كناري وبلاگ، دقت‌كردن به جزئيات صفحه، مقايسه‌ي خود با بهترين طراحي‌ها و نه تقليد از آن‌ها و مشورت‌گرفتن از متخصصان طراحي، مي‌توانيد به‌چشم بياييد. قيف تبديل خودتان را طراحي و ايجاد كنيد و از هريك از انواع آن (ايميل و محصول و محتوا) بهره بگيريد كه براي كارتان مناسب‌تر است. روش طراحي قيف تبديل، محتوايتان را همه‌جانبه تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

سپس، دن نوريس پنج رشته محتواي ضروري را براي بازاريابان محتوا موردبه‌مورد شرح مي‌دهد. در اينجا، تمركز بر كارهايي است كه مي‌توانيد بعد از به‌دست‌آوردن ايميل طرفدارانتان انجام بدهيد. علاوه‌بر‌اين، مديريت افراد تأثيرگذار و برقراري ارتباط با آن‌ها مي‌تواند راه مؤثري در ديده‌شدنتان باشد. در اين‌ باره شرح مفصلي در اين فصل مي‌خوانيد. در ادامه، فهرستي از استانداردهاي محتواي باكيفيت براي ارزيابي ارزش محتوا پيش روي شما قرار داده شده است كه با كمك آن مي‌توانيد محتواي خلق شده‌تان را بسنجيد. در اين قسمت، دن نوريس درباره‌ي ريزترين جزئيات توليد محتوا ازجمله سبك تصاوير، چكيده‌ي پست‌ها، يادداشت‌هاي ويرايشي و درنهايت وظايفي كه درون وردپس بايد هر نويسنده انجام دهد، راهنمايي‌هاي مفيدي ارائه و درپايان، درباره‌ي شبكه‌هاي اجتماعي و استراتژي آن‌ها نيز توضيحاتي داده است.

 

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/7/25/338481/content-machine-by-dan-norris-book-review/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.