توليد محتوا به بخش مهمي از فرايندهاي بازاريابي كسب‌وكارها، خصوصا استارتاپ‌ها تبديل شده است. باوجوداين، بسياري از كسب‌وكارها از اهميت آن بي‌اطلاع هستند و تمركز خود را فقط روي توسعه و بهينه‌سازي محصول مي‌گذارند. فرض كنيد محصولي را پس از مدت‌ها طراحي و بررسي به بازار عرضه كرده‌ايد و اكنون نوبت به عرضه‌ي انبوه آن رسيده است. قطعا در اين مرحله، اولين برنامه‌ي شما بازاريابي گسترده خواهد بود. در اينجا بايد ابتدا از خود بپرسيد روي كدام كانال‌هاي بازاريابي بيشتر تمركز كنم؟

نيل پاتل، استاد بازاريابي آنلاين، بودجه‌هاي بازاريابي ۲۰۸ شركت را به‌طورمفصل بررسي كرد. در بررسي وي مشخص شد ۶۰ درصد از هزينه‌ي بازاريابي شركت‌ها، به گوگل ادوردز اختصاص داشت و ۲۰ درصد ديگر در تبليغات فيسبوك هزينه شد و بازاريابي محتوايي با ۱۰ درصد بودجه در رتبه‌ي بعدي قرار گرفت. تبليغات در گوگل و فيسبوك بيشترين نرخ تبديل مشتري را داشتند؛ اما بازاريابي محتوايي ۶۰۰ درصد بازگشت سرمايه‌ي بازارايابي را براي شركت‌ها به‌همراه داشت. اين درحالي‌ است كه نرخ بازگشت سرمايه در تبليغات ۳۵۰ درصد بود.

نكته‌ي واضح در بررسي پاتل اين است كه تبليغات بازدهي مناسبي دارند؛ اما بازاريابي محتوا با هزينه‌ي ارزان‌تر، بهره‌وري بيشتري خواهد داشت. درنتيجه‌ي اين يافته‌ها مي‌توان اهميت كپي‌رايتينگ (توليد محتوا با هدف جذب هرچه بيشتر مشتري) را درك كرد. اكنون و پس از پي‌بردن به اهميت محتوا، به اين سؤال مي‌رسيم كه چگونه محتوايي براي جذب مشتري بيشتر توليد كنيم؟ در ادامه‌ي اين مقاله‌ي زوميت، به اين پرسش پاسخ مي‌دهيم.

اهميت به الگوي خواندن

مطالعات درباره‌ي الگوي خواندن كاربران نشان مي‌دهد كه در مقاله‌هاي انگليسي و زبان‌هاي چپ به راست، الگويي شبيه به حرف F در خواندن مطالب وجود دارد. همين الگو را مي‌توان براي زبان فارسي و ديگر زبان‌هاي راست به چپ هم تأييد كرد و آن را به‌صورت حرف F برعكس در نظر گرفت.

يادداشت برداشتن

در الگوي خواندن F، كاربران عموما خط اول مقاله را مي‌خوانند و سپس براي درك بهتر موضوع، تا پايين آن را اسكن مي‌كنند. در جريان اسكن طولي مقاله، زيرتيترها توجه مخاطب را به خود جلب مي‌كند كه درنهايت الگوي F را تشكيل مي‌دهند. شايان ذكر است الگوهاي مطالعاتي ديگري هم براي خواندن مقاله وجود دارند؛ اما الگوي مذكور درحال‌حاضر اهميت بيشتري براي كارشناسان بازاريابي محتوا دارد. براي طراحي هرچه‌بهتر مقاله و همراهي با الگو، راهكارهاي زير پيشنهاد مي‌شوند:

  • تيتر و زيرتيترها را واضح و روشن بنويسيد.
  • مهم‌ترين كلمات را در ابتداي متن به‌كار ببريد. هم در شروع پاراگراف‌ها و هم زيرتيترها، مهم‌ترين كلمات را در ابتدا استفاده كنيد.
  • كلمات و عبارات مهم را برجسته (Bold) كنيد.
  • با استفاده از رنگ و كادر و تصاوير، اهميت بخش‌هاي كوچك را تقويت كنيد.
  • از فهرست‌‌هاي عددي، گلوله‌اي و جدول استفاده كنيد.

پرهيز از تعريف بيش‌از‌ حد، پرداختن به حقايق

تبليغ‌ محصول و سازمان قطعا جذاب خواهد بود؛ اما مشتريان در محتوا به‌دنبال چنين متن‌هايي نيستند؛ زيرا آن‌ها زمان كافي براي خواندن تعريف‌هاي زياد شما از محصول و خدمات را ندارند. درواقع، مخاطبان هميشه به‌دنبال حقايق و اطلاعات مهم هستند و هرچه‌سريع‌تر بايد به آن دست پيدا كنند.

مخاطب در سريع‌ترين زمان به بيشترين اطلاعات مفيد نياز دارد

براي پرداختن دقيق‌تر به جزئيات باارزش متن و حقايق،‌ ابتدا فهرستي از عناوين و دليل‌هاي اهميت آن‌ها را آماده كنيد. محصول شما چگونه به مشتريان كمك خواهد كرد؟ چه چيزي محصول شما را بهتر از رقبا مي‌كند؟ در پاسخ به اين پرسش‌ها فقط نظر خود را ننويسيد؛ بلكه آموزش و بيان حقايق با لحني جذاب را در دستوركار قرار دهيد. اگر محتواي خود را كوتاه و جذاب و درك‌كردني توليد كنيد، بهتر از زماني خواهد بود كه فقط به تعداد كلمه‌هاي آن وفادار مي‌مانيد.

content

محتواي جذاب

كاربران امروزي زمان درخورتوجهي را براي مطالعه يا به‌نوعي مصرف محتوا در گوشي‌هاي هوشمند و كامپيوترها سپري مي‌كنند. به‌بيان‌ديگر، آن‌ها هميشه به مصرف محتوا تمايل دارند؛ اما در ميان حجم عظيم انتخاب‌هاي موجود، محتواي جذاب و مفيد ارزش بيشتري دارد. درنتيجه، اگر محتواي شما جذابيت چنداني نداشته باشد، مردم تنها به خواندن بخش‌هاي ابتدايي آن اكتفا مي‌كنند. درنتيجه، احتمال تبديل مخاطب به مشتري هم بسيار كم خواهد بود.

وظيفه‌ي توليدكننده‌ي محتوا، تنها اطلاع‌رساني و آموزش نيست؛ بلكه ايجاد جذابيت و علاقه هم در چنين محتوايي اهميت پيدا مي‌كند. براي اطلاع از مفيد‌ بودن يا نبودن محتواي توليدشده، مي‌توانيد عوامل زير را در وب‌سايت و سرويس‌هاي خود بررسي كنيد:

  • ميزان فراوان ترك وب‌سايت
  • تعداد درخورتوجه لغو ثبت‌نام يا دنبال‌كردن در شبكه‌هاي اجتماعي
  • تعامل كم
  • اشتراك‌گذاري اندك در شبكه‌هاي اجتماعي
  • كاهش ترافيك يا نداشتن رشد

براي افزايش درگيري مخاطبان و توليد محتواي جذاب مي‌توانيد راهكارهاي زير را پياده كنيد:

  • توليد محتواي مختصر و مفيد
  • توليد محتوا با قابليت خوانايي چشمگير
  • تزريق متن‌هاي خصوصي و صميمانه
  • داستان‌گويي

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/6/4/336638/tips-writing-copy-that-drives-leads/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.