مرگ و زندگي بسياري از كسب‌وكارها به برندسازي آن‌ها وابسته است. در برندسازي، ثبات در پيامي كه از سوي برند ارسال مي‌شود، حس پايداري را در مشتري ايجاد مي‌كند. به‌همين‌ترتيب، پيام‌هاي متناقض و عدم حفظ هويت برند مي‌تواند وفاداراي آن‌ها را كاهش دهد. حصول اطمينان از اينكه پيام‌هاي برند در خطي ثابت و هم‌مسير با اهداف ارسال شوند، قطعا دشواري‌هاي زيادي به‌همراه دارد.

در دنياي كنوني جلب توجه بيش از هميشه دشوار به نظر مي‌رسد و بازار آنلاين به‌قدري شلوغ و پر از خدمات مشابه شده است كه شايد پيام‌هاي يك كسب‌وكار در ميان رقباي متعدد گم شود. در ميان دسته‌هاي متعدد كسب‌وكارها نوپا، شركت‌هاي مرتبط با تجارت الكترونيك آن هم از نوع فروش محصولات، بيش از همه به چشم مي‌خورند. چنين كسب‌وكارهايي براي جلب نظر مخاطبان چالش‌هاي بيشتري دارند.

نكته‌ي ابتدايي براي حضور موفق در كسب‌وكاري كه غول‌هاي بزرگي همچون آمازون و شركت‌هاي محلي متعدد در آن فعال هستند، انتخاب بازاري تخصصي و بكر است. به‌بيان‌ديگر علاقه‌مندان به فعاليت در حوزه‌ي تجارت الكترونيك بايد ابتدا بازاري تخصصي‌تر را انتخاب كنند و به همان دسته‌ي كوچك‌تر مشتريان، خدمات عالي ارائه دهند. درنهايت همين دسته‌ي كوچك مي‌تواند به درآمدزايي مناسب براي شركت مورد نظر منجر شود. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي زوميت، راهكارهاي برندسازي را براي اين دسته از فعالان تجارت الكترونيك شرح مي‌دهيم.

نظر اختصاصي در موقعيت‌هاي چالش برانگيز

بسياري از بنيان‌گذاران و مديرعامل‌هاي استارتاپ‌ها نگران انتخاب سمت‌و‌سو در چالش‌هاي اقتصادي و اجتماعي هستند. به‌بيان‌ديگر آن‌ها تلاش مي‌كنند تا نظر خود درباره‌ي مسائل تفرقه‌انگيز اجتماعي و اقتصادي را پنهان كنند. ترس از دست دادن مشتري باعث چنين تصميم‌گيري‌هايي از سوي مديران مي‌شود. آن‌ها تمايل دارند تا همه‌ي افراد جامعه را صرف‌نظر از عقيده به خود جذب كنند. به‌علاوه وقتي كسب‌وكار به موقعيتي مهم با طرفداران بسيار دست پيدا كند، ديگر نمي‌توان آن اظهارنظرهاي اوليه را تغيير داد و شما در يك سوي جامعه قرار خواهيد داشت.

comment

به‌هرحال انتخاب يك سمت از جامعه در مسائل مهم، مي‌تواند دستاوردهاي مفيدي نيز براي كسب‌وكار به‌همراه داشته باشد. انتخاب مي‌تواند وفاداري و توجه هرچه بيشتر مشتريان آن سمت را به كسب‌وكار شما جلب كند. به زبان ساده‌تر، يك كسب‌وكار بايد به چيزي اعتقاد داشته باشد. وقتي اعتقاد در رفتارها و سياست‌هاي شما مشخص شود و همسو با اعتقادات مشتريان باشد، صرف‌نظر از ابعاد بازار، برند شما به نيرويي تبديل مي‌شود كه كل بازار تمايل به همسو بودن با آن خواهند داشت.

مردم به‌طور ذاتي به عضويت در گروه‌ها و جوامع علاقه دارند

انتخاب سمت‌وسو در چالش‌هاي اجتماعي مي‌تواند هويتي قابل احترام به يك برند بدهد. هرچند طرفداران ايده‌هاي مخالف از برند شما دور مي‌شوند، اما همين انتخاب نشان مي‌دهد كه مديران و كارمندان، اهدافي والاتر از كسب درآمد براي شركت خود در نظر دارند. البته انتخاب گروه‌هاي سياسي يا موارد مشابه در چنين نكته‌اي توصيه نمي‌شود.

تشكيل جامعه براي مشتريان

اكثر افراد تمايل دارند تا عضو گروه يا پديده‌اي بزرگ‌تر از خود باشند. آن‌ها دوست دارند عضو اجتماعاتي باشند كه عقايد و اهداف مشابه دارند. وقتي مردم عضو جامعه‌اي باشند كه براي آن‌ها معني و ارزش ايجاد كند، هر كاري انجام مي‌دهند تا عضو جامعه‌ي مذكور بمانند. آن‌ها حتي با پرداخت پول، تبليغات دهان به دهان و دعوت اطرافيان به پيوستن به گروه، دِين خود را به جامعه‌ي دلخواه اَدا مي‌كنند.

تمايلات و رفتارها روانشناختي مردم مي‌تواند در مسير برندسازي در بازاري پرازدحام، كمك شاياني به شما بكند. براي بهره‌برداري از تمايلات مردم به حضور در گروه‌ها، ابتدا بايد امكانات مناسب را براي آن‌ها فراهم كنيد. تشكيل گروه‌هاي طرفداري در شبكه‌هاي اجتماعي، برگزاري رويداد و حتي گردهم‌آيي مشتريان پس از معرفي محصولات جديد، همگي به ايجاد حس تعلق در آن‌ها كمك مي‌كند. چنين فعاليت‌هايي مي‌تواند به گسترش محبوبيت شما ازطريق تبليغات دهان به دهان افراد و از همه مهم‌تر افزايش وفاداري به برند كمك كند.

community

شبكه‌هاي اجتماعي بهترين ابزار براي تشكيل جامعه‌ي مشتريان هستند. مي‌توانيد علاوه‌بر كانال‌هاي عمومي اطلاع‌رساني، كانال‌ها و گروه‌هايي مخصوص مشتريان و طرفداران ايجاد كنيد. به‌عنوان مثال هر فرد با حد مشخصي از خريد به كانال‌ها و گروه‌ها دعوت شده و از امكانات خاصي بهره‌مند مي‌شود. حضور در گروه‌هاي مذكور، درگيري افراد را با برند افزايش مي‌دهد كه درنهايت مي‌تواند به وفاداري هرچه بيشتر و همچنين جذب مشتريان جديد منجر شود.

اهميت روابط عمومي

برندسازي در درك كسب‌وكار خلاصه مي‌شود. به‌بيان ديگر برند يعني آن شناخت و دركي كه افراد از كسب‌وكار شما دارند. بايد از خود بپرسيد كه بازار هدف چه برداشتي از نام و هويت شما دارد؟ آيا برداشت‌ها با عقايد آن‌ها همسو است؟ آيا پيام‌هاي شما با هويت دروني افراد هماهنگ مي‌شود و حس ارتباط عميق‌تر در آن‌ها ايجاد مي‌كند؟

اگر برند شما پيام‌هايي غلط به مخاطبان ارسال كند يا همان پيام‌هاي صحيح را به‌خوبي ارسال نكند، بازار هدف به‌خوبي صداي شما را نخواهد شنيد. درنتيجه كسب‌وكار براي يافتن پايگاه اصلي خود به مشكل بر مي‌خورد. براي انتخاب هرچه بهتر پيام و ارسال صحيح آن به افراد هدف، هيچ راهكاري برتر و مفيدتر از روابط عمومي قوي نيست. همين رويكرد معناي اصلي برندسازي را كامل مي‌كند. ارسال صحيح‌ترين پيام به صحيح‌ترين افراد در بهترين زمان، وظيفه‌اي حياتي خواهد بود كه بر عهده‌ي تيم روابط عمومي است.

انجام دقيق و منظم وظايف روابط عمومي دشواري‌هاي خاص خود را دارد. خصوصا وقتي در بازاري پر رقابت به‌نام تجارت الكترونيك فعاليت كنيد، دشواري‌هاي كار دوچندان مي‌شود. به‌هرحال راهكارهاي بالا مي‌تواند تاحدودي برندسازي را براي كسب‌وكار تجارت الكترونيك شما آسان كند. فراموش نكنيد كه برندسازي در اين موارد خلاصه نمي‌شود و جزئيات زيادي براي تشكيل هويت كسب‌وكار بايد مدنظر قرار بگيرند.

 

 

منبع:

zoomit.ir/2019/5/17/336065/branding-ecommerce-business-crowded-market/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.